تبلیغات
ولی العصر - شب های قدر - قسمت دوم

شب های قدر - قسمت دوم

شنبه 29 مرداد 1390 09:51 ب.ظ

نویسنده : علی رضا نورعلی پور
ارسال شده در: مناسبت ها ،

        شب بیست و یکم:
فضیلتش زیادتر از شب نوزدهم است، و باید اعمال آن شب را از غسل و احیاء و زیارت و نماز، هفت قل هو الله و قرآن بر سر گرفتن و صد رکعت نماز و دعای جوشن کبیر و غیره در این شب به عمل آورد، در روایات تاکید شده در غسل و احیاء و جدّ و جهد در عبادت در این شب و شب بیست و سوم...

بقیه نوشته را در ادامه مطلب بخوانید.

        شب بیست و یکم:
فضیلتش زیادتر از شب نوزدهم است، و باید اعمال آن شب را از غسل و احیاء و زیارت و نماز، هفت قل هو الله و قرآن بر سر گرفتن و صد رکعت نماز و دعای جوشن کبیر و غیره در این شب به عمل آورد، در روایات تاکید شده در غسل و احیاء و جدّ و جهد در عبادت در این شب و شب بیست و سوم.

         اعمال شب بیست و سوّم :
در هَدِیّة الزّائر ذكر شده از دو شب قدر سابق افضل است و از احادیث بسیار مُستَفاد مى شود كه شب قدر همین است و این شب جهنى است و در این شب جمیع امور بر وفق حكمت مقدّر مى گردد وازبراى این شب غیر از اعمالى كه با دو شب سابق شریكست چند عمل دیگر است:

-      خواندن سوره عنكبوت و رُوم كه حضرت صادق علیه السلام قَسم یاد فرموده كه خواننده این دو سوره دراین شب از اهل بهشت است .

-      خواندن حَّم دُخان .

-      خواندن سوره قَدر هزار مرتبه .

-      آنكه تكرار كند در این شب بلكه در تمام اوقات این دعا را اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ  و ذكر آن در ضمن ادعیه شبهاى دهه آخر بعد از دعاى شب بیست و سوّم می آید.

-      اَللّهُمَّ امْدُدْ لى فى عُمْرى وَاَوْسِعْ لى فى رِزْقى
خدایا دراز كن عمرم را و فراخ كن روزیم را
وَاَصِحَّ لى جِسْمى وَبَلِّغْنى اَمَلى وَاِنْ كُنْتُ مِنَ الاْشْقِیاَّءِ فَاْمحُنى
و سالم گردان تنم را و برسانم به آرزویم و اگر در زمره بدبختان هستم تو نامم را از
مِنَ الاْشْقِیاَّءِ وَاْكتُبْنى مِنَ السُّعَداَّءِ فَاِنَّكَ قُلْتَ فى كِتابِكَ الْمُنْزَلِ
سلك آنان پاك كن و در زمره سعادتمندانم ثبت كن زیرا تو خودت در كتابى كه

عَلى نَبِیِّكَ الْمُرْسَلِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَ الِهِ یَمْحُو اللّهُ ما یَشاَّءُ وَیُثْبِتُ
بر پیامبر مرسلت صلى الله علیه و آله نازل فرمودى چنین گفتى : ((خدا هر چه خواهد محو مى كند و ثبت مى كند

وَعِنْدَهُ اُمُّ الْكِتابِ
و نزد او است اصل كتاب

-      بخواند:

اَللّهُمَّ اجْعَلْ فیما تَقْضى وَفیما تُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الْحَكیمِ
خدایا قرار ده در آنچه حكم كرده و مقدر فرموده اى از فرمان حتمى خود و در آنچه جدا كنى از دستور حكیمانه ات

فى لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضاَّءِ الَّذى لا یُرَدُّ وَلا یُبَدَّلُ اَنْ تَكْتُبَنى مِنْ حُجّاجِ
در شب قدر از آن حكمى كه بازگشت ندارد و تغییر پذیر نیست كه بنویسى مرا از حاجیان

بَیْتِكَ الْحَرامِ فى عامى هذَا الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْكُورِ سَعْیُهُمُ
خانه محترم كعبه ات در همین امسال آنانكه حجشان مقبول و سعیشان

الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئاتُهُمْ وَاجْعَلْ فیما تَقْضى
مورد تقدیر و گناهانشان آمرزیده و اعمال بدشان بخشوده شده و مقرر فرما در آنچه

وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْرى وَتُوَسِّعَ لى فى رِزْقى
حكم كرده و مقدر فرموده اى كه عمرم را طولانى كنى و در روزیم وسعت دهى

-      بخواند این دعا راكه در اقبال است:
یا باطِناً فى ظُهُورِهِ وَیا ظاهِراً فى بُطُونِهِ وَیا باطِناً لَیْسَ
اى كه نهان است در عین آشكاریش و اى كه آشكار است در عین نهانیش و اى نهانى كه در
یَخْفى وَیا ظاهِراً لَیْسَ یُرى یا مَوْصُوفاً لا یَبْلُغُ بِكَیْنُونَتِهِ
خفا نیستى و اى آشكارى كه دیده نشوى اى كه توصیفت كنند ولى هیچ وصفى به كنه ذات تو نرسد
مَوْصُوفٌ وَلا حَدُّ مَحْدُودٌ وَیا غاَّئِباً غَیْرَ مَفْقُودٍ وَیا شاهِداً غَیْرَ
و هیچ حدى محدودت نكند و اى كه پیدائى ولى گم نشده اى و اى كه حاضرى ولى مشهود
مَشْهُودٍ یُطْلَبُ فَیُصابُ وَلَمْ یَخْلُ مِنْهُ السَّمواتُ وَالاْرْضُ
نشوى تو را طلب كنند و به مقصود نائل گردند، از تو خالى نیست آسمانها و زمین
وَمابَیْنَهُما طَرْفَةَ عَیْنٍ لا یُدْرَكُ بِكَیْفٍ وَلا یُؤَیَّنُ بِاَیْنٍ وَلا بِحَیْثٍ
و مابین آندو یك چشم برهم زدن ، به چگونگى در نیائى و به جائى و سوئى اندر نشوى
اَنْتَ نُورُ النُّورِ وَرَبُّ الاْرْبابِ اَحَطْتَ بِجَمیعِ الاُْمُورِ سُبْحانَ مَنْ
توئى روشنى نور و پروردگار همه پروردگاران به تمام امور احاطه دارى منزه خدائى كه
لَیْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ سُبْحانَ مَنْ هُوَ هكَذا وَلا
نیست مانندش چیزى و او است شنواى بینا منزه است آنكه او چنین است و جز او دیگرى
هكَذا غَیْرُهُ
چنین نخواهد بود
پس دعا مى كنى بدانچه بخواهى.
هشتم آنكه غیر از غسل اوّل شب غسلى نیز در آخر شب كند .


از دعائم الاسلام روایتست كه حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله در دهه آخر ماه رمضان رختخواب خود را جمع مى كرد و كمر خود را محكم مى بست براى عبادت و در شب بیست و سوم اهل خانه خود را بیدار مى كرد و آنها را كه در خواب بودند آب بصورتشان مى پاشید و حضرت فاطمه صلوات الله علیها نمى گذاشت در این شب احدى از اهلش بخوابد و علاج مى فرمود خواب آنها را به كمى طعام و مهیّا مى كرد آنها را براى احیاء آن شب از روز یعنى امر مى فرمود كه روز را خواب و استراحت كنند كه شب خوابشان نبرد و احیا بدارند و مى فرمود محروم كسى است كه ازخیر امشب محروم بماند

و روایت شده كه حضرت صادق علیه السلام سخت مریض شده بودند چون شب بیست و سوم ماه رمضان شد موالى خود را امر فرمود كه حركتش دادند به مسجد بردند و آن شب را در مسجد بود تا به صبح علامه مجلسى (ره ) فرموده كه هر مقدار قرآن كه ممكن باشد در این شب بخواند و دعاهاى صحیفه كامله را بخواند خصوصاً دعاى مكارم الاخلاق و دعاى توبه و روزهاى این شبها را نیز باید حرمت داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سَر آورد زیرا كه در احادیث معتبره وارد شده است كه روز قدر در فضیلت مثل شب قدر است.




دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: قذر ، شب قدر ، اعمال شب های قدر ، اعمال شب 21 و23 ، اعمال ، احیا ، شب قدر بیست و یکم ، اعمال شب بیست و سوم قدر ، ولی عصر ، ولی العصر ، مهدی ، امام زمان ،
آخرین ویرایش: چهارشنبه 9 شهریور 1390 07:54 ق.ظ