تبلیغات
ولی العصر - خطبه ی فدک-1

خطبه ی فدک-1

پنجشنبه 11 خرداد 1391 06:56 ب.ظ

نویسنده : امیر رضا حاتمی

خطبه ی تاریخی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یکی از منابع اصیل فرهنگ اسلامی است وبا شکافتن مطالب و شرح و تفسیر آن حقایقش هرچه بیشتر روشن می گردد در سراسر این خطبه مطالبی که حاکی از ضعف و سستی آن کند مشاهده نمی گردد و تمامی مطالب آن با آیات الهی و حقایق قرآنی مطابقت و موافقت دارد و مطلبی در آن نمی توان یافت که مخالف باقرآن و سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) باشد

بقیه مطلب را در ادامه بخوانید.

خطبه ی تاریخی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یکی از منابع اصیل فرهنگ اسلامی است وبا شکافتن مطالب و شرح و تفسیر آن حقایقش هرچه بیشتر روشن می گردد در سراسر این خطبه مطالبی که حاکی از ضعف و سستی آن کند مشاهده نمی گردد و تمامی مطالب آن با آیات الهی و حقایق قرآنی مطابقت و موافقت دارد و مطلبی در آن نمی توان یافت که مخالف باقرآن و سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) باشد

با توجه به مطالب فوق خطبه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به طور قطع و یقین یکی از اسناد مستند و غیر قابل تشکیک در فرهنگ اسلامی به شمار می آید

به فرض اینکه در صحت انتساب این خطبه به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) شک کنیم متن این خطبه یک واقعیت غیر قابل انکار در متون تاریخی فقهی و روایی است و تنها آنچه مورد شک قرار گرفته است انتساب غلط وساختگی این خطبه به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است که در این مورد دو احتمال وجود دارد : اول اینکه فردی مجهول الهویه این خطبه را ساخته وآن را به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نسبت داده است و احتمال دوم هم این است که ایراد کننده ی این خطبه فردی ناشناس است و برخی آن را به دروغ به آن حضرت نسبت داده اند احتمال لول مورد تایید و تصدیق متن خطبه نمی باشد زیرا متن خطبه نشانگر این است که ایراد کننده ی این خطبه فردی ست در نهایت تقوی است و چنین کسی نمی تواند انگیزه ای برای جعل و کذب داشته باشد و اما احتمال دوم که دیگران این خطبه را به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نسبت داده باشند با دلایل عقلی و منطقی قابل تطبیق نیست زیرا اولاهیچ انگیزه ای برای جعل ودروغ بستن به آن حضرت وجود ندارد وثانیا هیچ سودی برای جاعلان باتوجه به درستی کامل وتطبیق آن با آیات و روایات ندارد

برای اثبات صدور این خطبه شریفه وصحت انتسابش به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بااستفاده از کتب اساتید بزرگ شیعه و سنی اسناد نقلی خطبه شریفه تا حد مقدور در زیر آورده شده است:

1-کتاب بلاغات النساء تالیف احمد ابن ابو طاهر متولد 240ومتوفای 280ه.ق (سنی)

2-تاریخ یعقوبی مولف:احمد ابن ابی یعقوب متوفای 292 ه.ق به احتجاج حضرت فاطمه (سلام الله علیها)اشاره کرده است(سنی)

3-مروج الذهب مولف : ابی الحسن علی ابن الحسین مسعودی متوفای 333 ه.ق-(سنی)

4- امالی مولف :شیخ صدوق ابن بابویه-متوفای 381 ه. ق-وی سند خطبه را به حضرت زینب دختر امیر المومنین (علیه السلام) نسبت داده است(شیعه)

5- مجالس مولف : شیخ مفید متوفای413 ه.ق-(شیعه)

6- شافی مواف : سید مرتضی علم الهدی متوفای 436 ه.ق- سند این خطبه با ذکر راویان تاعایشه همسر پیامبر می رسد(شیعه)

7-دلاءل الامامه مولف: ابی جعفر محمد ابن جریر رستم الطبری از علمای قرن 4 ه.ق-(سنی)

8- الاحتجاج مولف ابی منصور احمد ابن علی ابن ابی طالب الطبرسی-متوفای 588 ه.ق (شیعه)

9-مناقب مولف :رشید الدین محمد ابن علی ابن شهر آشوب متوفای 583 ه.ق (شیعه)

10- طراءف :مولف ابن طاوس متوفای 664 ه.ق (شیعه)

11-النهایه :مولف ابن اثیر-متوفای 606 ه ق-(سنی)

12-مقاتل الطالبین :مولف ابی الفرج علی بن حسین اصفهانی متوفای 356 ه ف

13-تذکره الخواص:مولف سبط ابن جوزی متوفای 654 ه ق(سنی)

14- شرح نهج البلاغه : مولف ابن ابی الحدید متوفای 655 ه ق (سنی)

15- کشف الغمه : مولف علی بن عیسی اربلی (شیعه)

16- بحار الانوار : مولف محمد باقر مجلسی متوفای 1111 ه ق (شیعه)

17- بیت الاحزان : مولف شیخ عباس قمی(شیعه)

با توجه به دلایل عقلی ونقلی که در بالا بیان شد این مطالب نشانگر صحت خود خطبه ی شریفه و انتساب آن به حضرت زهرا (سلام الله علیها) می باشدکه از سوی علما و مورخین شیعه و سنی نقل شده است ومطالب این خطبه هیچ تضادی با کتاب الله نداردودرنتیجه این خطبه مورد تایید کتاب سنت و عقل می باشد

حضرت زهرا (سلام الله علیها )در سخنرانی خود از آغار تا پایان مسیری انتخاب کردند که نه فقط در مطالبه ی حق غصب شده ی خود بلکه موضوعات مختلفی را مطرح کردند

در ادامه با بخش هایی از خطبه که در رابطه با احقاق حق حضرت است آشنا می شویم:

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در بخشی به ابوبکر اینگونه خطاب میکنند:

هان ای پسر ابی قحافه! آیا در قرآن شریف، آمده است که تو از پدرت میراث بری، اما من نبرم؟ راستی که دروغِ رسوایی آورده‌ای و بدعتی زشت در دین می‌نهی!!

آیا آگاهانه کتاب پر شکوه خدا را پشت سر افکنده‌ای که می‌فرماید: «سلیمان از پدرش داوود ارث برد

و نیز در سرگذشت زکریا، دعای او را ترسیم می‌کند که : «پروردگارا! از جانب خویش فرزندی به من ارزانی دار که از من و خاندان یعقوب ارث برد

و نیز می‌فرماید: «خویشاوندان در ارث بردن از یکدیگر، از بیگانگان سزاوارترند

و نیز می‌فرماید: «خداوند در مورد فرزندانتان سفارش می‌کند که، بهره‌ی پسران دوبرابر دختران است

و نیز می‌فرماید: «اگر کسی ثروتی از خود به جای گذارد، بر اوست که برای پدر و مادر و بستگان، به گونه‌ای شایسته وصیت نماید. این بر همه‌ی پروا پیشگان حق است

با این آیات ارث، آیا شما چنین می‌پندارید که من از پدرم بهره‌ای ندارم و از او ارثی نمی‌برم؟ و هیچ نسبت و خویشاوندی میان من و او نیست؟!

آیا خدا آیه‌ای ویژه‌ی شما فرو فرستاد که پدرم را از آن خارج ساخت؟ یا می‌گویید پیروان دو دین از یکدیگر ارث نمی‌برند و من و پدرم یک دین و آیین نداریم؟!!

یا بر این پندارید که از پدر و عموزاده‌ام که دروازه‌ی دانش پیامبر است، به عام و خاص قرآن آگاهترید؟
اینک که چنین است، این تو و این هم ارث من که بسان مرکبی آماده برای بهره‌برداری است. بر آن بنشین اما بدان که در روز رستاخیز تو را دیدار خواهد کرد و ما از حقوق خویش باز خواست خواهیم نمود. در آن روز چه نیکوست که خدا داور باشد، و پیامبرش محمّد دادخواه، و چه جالب وعده‌گاهی است رستاخیز، و آنگاه است که باطل‌گرایان زیان خواهند دید، اما ندامت به حال شما سودی نخواهد داشت!
به هوش باشید که:

هر چیزی قرارگاهی دارد و به زودی خواهید دانست چه کسی عذاب خوارکننده به سویش خواهد آمد، و کیفر ماندگار، دامانش را خواهد گرفت."





دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: فلطمه ، فاطمه ، فدکیه ، فدک ، خطبه فدک ، ولی عصر ، ولی العصر ، ابوبکر ، غضب فدک ، غصب فدک ، فاطمیه ، اسناد خطبه فدک ، منابع ، روایت ، روایات ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 11 خرداد 1391 07:01 ب.ظ